Què són els abdominals hipopressius?

Els abdominals hipopressius és un mètode d’exercicis on existeix una disminució de la pressió intraabdominal. D’aquesta manera es pot treballar la musculatura sense exercir una pressió perjudicial sobre la paret abdominal ni el sòl pèlvic.

Els abdominals hipopressius preparen la nostra musculatura per suportar activitats de la vida diària o altres exercicis que provoquen un augment de la pressió a la cavitat abdominal, d’aquesta manera ens protegeix davant problemes derivats d’aquestes pràctiques. Actualment també s’utilitzen per tractar algunes patologies que especificarem més endavant.

Existeixen estudis que proven els beneficis dels abdominals hipopressius.

Quins beneficis tenen els abdominals hipopressius?

Existeixen nombrosos beneficis, dels quals:

Redueix la mida de la cintura i aplana la paret abdominal (mitjana de reducció del 8%)

Augmenta el to muscular abdominal i del sòl pèlvic (mitjana 58%)

És eficaç en la prevenció i tractament de la incontinència, el prolapse i les hèrnies

Augmenta la força explosiva i la capacitat anaeròbica per al rendiment esportiu

Augmenta el metabolisme

Ajuda en la millora de la funció sexual

Millora la postura (especialment la cadena posterior)

Activa el sistema nerviós simpàtic

Com funcionen els abdominals hipopressius?

El mètode hipopressiu va ser desenvolupat a Europa pel Dr. Marcel Caufriez a la dècada de 1980 com un tractament no quirúrgic per a les dones amb problemes del sòl pèlvic. La tècnica de respiració específica emprada en aquest mètode conjuntament amb unes postures concretes, produeixen la contracció involuntària de la musculatura abdominal i del sòl pèlvic. La respiració, les postures i la contracció involuntària de la musculatura crea un efecte de buit sobre el sòl pèlvic, les vísceres i la paret abdominal aconseguint un efecte rehabilitador.

Els abdominals hipopressius contrauen les fibres musculars tòniques, que formen entre el 75 i el 80% de la musculatura de l’abdomen i sòl pèlvic. Els exercicis tradicionals treballen un percentatge molt menor, tan sols un 4.3%, pel que no es mostren tant efectius com els abdominals hipopressius en el tractament de patologies.

Un cop les fibres musculars són capaces de fer la seva funció i amb un programa de manteniment, els músculs abdominals i del sòl pèlvic treballen continuament, inclús en repòs, mantenint el seu efecte protector. Al final del tractament s’aconsegueix que la musculatura abdominal, el sòl pèlvic i el diafragma treballin com una unitat.

¿Quan estan indicats els abdominals hipopressius?

En disfuncions del sòl pèlvic com incontinència, prolapse o disfunció sexual

Si vol treballar els abdominals sense afectar les visceres abdominals

Abans o després de l’embaràs com prevenció de patologies

Millores de la fisiologia com corregir la postura o afavorir la circulació de les cames que augmentarant l’eficiència corporal

En esportistes per millorar el rendiment

Consulta amb la fisioterapeuta quins beneficis pot obtenir de practicar els abdominals hipopressius.